Vad SAS-Janne kan lära om fastighetsförvaltning – Johan Braw

På torsdag medverkar jag med en programpunkt på Samhällsbyggnadsdagarna i Stockholm.

Det här blogginlägget kan betraktas som en aptitretare för er som ska dit, och för er andra hoppas jag att det kan ge en inblick i hur jag tänker som vd i ett fastighetsförvaltande bolag.

Det tar nämligen emot lite för mig att skriva fastighetsförvaltande bolag, och jag ska ge en berättelse från flygbranschen som förklarar.

 

Jag kan inte säga att Jan Carlzon är en stor förebild, för jag har läst ”Riv pyramiderna”, och blev lite besviken. Kanske borde jag prova igen om några år. Men hans insatser för SAS i början av 1980-talet är sannerligen mycket stora.

 

Richard Björnelid berättar i boken ”SAS – Om konsten att sänka ett flygbolag” hur den relativt unge Carlzon, som kom från Vingresor och Linjeflyg, skulle vända SAS. ”SAS var riktigt illa ute. Bolaget gjorde stora förluster och i ledningen rasade en maktkamp.”

 

Carlzon ”hade sett hur produktionsorienterat bolaget var, där allt utgick från tekniken och flygplanen, och inte från kunderna. Själv var han ointresserad av planen som sådana, och skulle aldrig låta sig fotograferas tillsammans med en flygplansmodell, de flesta flygbolagsdirektörers favoritmotiv”.

 

När Carlzon kom till SAS beställt och fått en del nya Airbusplan för inrikes- och Europatrafiken. Problemet enligt Björnelid var att de här planen inte tillgodosåg affärsresenärernas behov av täta avgångar. (Just affärsresenären som kund var Carlzons nya deal.) Airbus-planen var för stora och Carlzon beslutade därför att ställa miljardinvesteringarna på marken och fortsätta flyga med de mindre men äldre DC-9:orna.

 

Jag tror rätt många företag vill vara och ser sig som kundorienterade, men här ser vi vad en affärsmässig kundorientering kan leda till. Behöver jag säga att Carlzons beslut nog var kontroversiellt bland den personal som hade sett fram emot att få flyga med de moderna och större (därmed mer lättarbetade) Airbus-planen?

Notera affärsmässig kundorientering: SAS fick alltså bättre affärer tack vare vägen som valdes. Att som företagsledare bejaka kundorientering som leder till sämre affärer är sannerligen ingen bra ide, och vi som hyresvärdar vet att det inte är lönsamt att leverera premiumprodukter till medium-priser. Än så länge, ska sägas. Disruptiva affärsmodeller i digitaliseringens spår kommer säkert att utmana även den tanken.

 

Carlzon berättar i sitt sommarprat i P1 om att SAS ”slutade flyga flygplan, och började flyga människor”. Då kan det bli äldre och mindre plan.

 

Så är vi då fastighetsförvaltande?

 

(Notering till läsaren: här slutar mitt blogginlägg. Jag gillar filmer där allt inte sägs, utan åskådaren själv får begrunda, vad som hänt. Jag testar att göra det här också. Fast jag anar att ni anar vad min tes är.)

 

Johan Braw, VD Sölvesborgshem

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.